lauantai 27. helmikuuta 2016

Uusi astianpesukone

Astianpesukone-episodi on saanut ratkaisevia juonenkäänteitä. 
Soittelin eilen Giganttiin, sieltä sain puhelinnumeron kodinkoneiden huoltofirman asiakaspalveluun, josta puolestaan kyseltiin merkit, mallit ja vikakoodit. Vesipumppu rikki. Eivät korjaa. Gigantista uusi kone. Takuu korvaa. 

Tänään Gigantista soiteltiin, että vastaavan koneen saisi tulla HAKEMAAN! Ne niistä komeista huoltomiehistä ja asennuspalveluista. Jes! Kusen hunajaa kun ajattelenkin astianpesukoneen poistoletkun irrottamista ja vesijohdon liitosten kanssa rupeltamista. Kaikkea sitä joutuu tekemään.

Puhelun jälkeen mietin, haluanko oikeasti toista samanlaista konetta tilalle. Suurella todennäköisyydellä kohdalleni osui maanantaikappale, mutta silti olin tosi pettynyt koneen laatuun, varsinkin kun se ei ollut ostohinnaltaan markkinoiden halvin. Kävin liikkeessä selvittämässä asiaa, saisin vaihtaa koneen myös johonkin muuhun merkkiin ja malliin. Saman hintaluokan koneista löytyi yksi sisäosiltaan miellyttävä vaihtoehto, arvokkaammista koneista kiinnosti kaksi. Lupasin miettiä asiaa ja tulla illalla uudestaan käymään. Koko iltapäivän mietin, panostanko vai pihistänkö. Jos nyt säästän, oonko parin vuoden päästä taas tuskailemassa uuden koneen hankinnan kanssa? Jos maksan parisataa lisää, saanko pitempiaikaisen, toimivan ja luotettavan masiinan, jota ei tarvitse vaihtaa vuosikausiin? 

Kuva: www.gigantti.fi

Tein netissä tuotevertailua ja luin arvosteluja. Päätin panostaa. Vaikka vähän kirpaisee, toivon silti että panostus maksaa itsensä takaisin. Laitoin naapurin ukolle viestin, selitin homman ja kysyin josko voisko oisko mitenkään sopivaa, että hänen pakettiautollaan heitettäis yks kiva keikka. Ytimekäs vastaus: Lähen minä. Tarjoutui irrottamaan myös koneen letkut. Ajoi pakettiauton porraspäähän, toinen innokas naapurin mies pölähti paikalle ja äijät kantoivat koneen autoon.
Voi mikä rinsessaolo! 

Ajeltiin porukalla liikkeeseen palauttamaan vanhaa ja hakemaan uutta. Ensimmäinen rasti sujui moitteettomasti, jälkimmäisen kanssa vastaan tuli pari muuttujaa: tuotetta ei ole varastossa! Yllätyitkö? Minä en. Kolmen viikon päästä kuulemma saapuu. Siihen saakka näytetään astioille tiskiharjaa ja fairya.

Iltapuhteiksi astioiden liotusta ja tiskausta. Mähän en tietenkään viitsinyt tiskata pariin päivään, kun LUULIN että saan toimivan koneen tänään tai viimeistään huomenna. Ei pitäis luulla. :D 

Eniten ärsyttää tällainen kertakäyttökulttuuri. Mitään ei kannata korjata, sinne vaan kierrätyslavalle uudenkarhea masiina! Ei paljon vaikuta ostopäätökseen mitkä AAplussat on energiankulutuksen kohdalla, kun osat ovat sellaistakin pilipalimatskua, että koneet särkyy alta aikayksikön. Mur!

 Noniin, se siitä. Nyt on jurputettu tarpeeksi tästä aiheesta.

Rattoisaa viikonloppua ja rentouttavaa hiihtolomaa kaikille, 
jotka sellaisesta viettelevät!
 

7 kommenttia:

  1. Että sellainen episodi :(

    Kaikesta huolimatta mukavaa viikonloppua (ja hiihtolomaa??)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No juuh, perussäätöä! :/ Kiitos samoin, me vietetään lomaa koko porukka kun Viivillä on koulusta vapaata!

      Poista
  2. No ei ihan mennyt putkeen tuo homma. Uskon,että panostus tuossa kohtaa kannatti. Hyvää lomaviikkoa!

    VastaaPoista
  3. Meilläkin hajosi juuri vuoden vanha AEG (n. 700 €). Korjaajan mukaan Mieletkään eivät ole virheettömiä, joten ihan tuttuja ajatuksia nämä, että minkä sitä nyt sitten.

    VastaaPoista
  4. Meilläkin hajosi juuri vuoden vanha AEG (n. 700 €). Korjaajan mukaan Mieletkään eivät ole virheettömiä, joten ihan tuttuja ajatuksia nämä, että minkä sitä nyt sitten.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä. Edes korkea hinta ei takaa laatua. :/ Samaa sanoi kodinkonekauppias, että jokaisessa merkissä on omat maanantaikappaleensa... Mutta kuulemma niin huonoa tuuria ei voi olla, että toinenkin kone hajoaa vuodessa! :D

      Poista