torstai 18. helmikuuta 2016

Sykemittarihaaveilua

Olen haaveillut uudesta sykemittarista viime keväästä asti. Ajattelin ostaa mittarin itselleni palkaksi, kun raskausaikana kertynyt laardi (17 kg!!!) on sulatettu. Vaikka puntari heitti toivotut lukemat jo syksyllä, laite on edelleenkin hankkimatta... Ehkä ostan sen äitienpäivälahjaksi!? 

Liikun ja lenkkeilen jonkun verran ilman mittariakin, mutta varsinkin juoksemisessa sykemittari on mukava motivaattori, ruoskija ja toppuuttelija. Lenkkeily on jotenkin ykstoikkoista ja yksinäistä puuhaa ja mielestäni sykkeen mittauksesta ja kunnon kehityksen seuraamisesta on paljon iloa ja hyötyä tällaiselle taviskuntoilijalle. Viime vuodet olen varsin tyytyväisenä hikoillut Polarin FT60 ranteeseen köytettynä. Mittari pelittää vieläkin ihan hyvin (jonka vuoksi uuden hankkiminen kirpaisee), mutta ominaisuuksia kaipailen lisää. 

Polar v800 kokemuksia, sykemittari juoksuun
Polat V800, kuva netistä

Polar m400 kokemuksia, sykemittari juoksuun, paras sykemittari
Polar M400, kuva netistä.


Ankaran tuotevertailun lopputuloksena olen jäänyt arpomaan kahden kellon, Polarin M400 ja V800 välillä. Eroina näissä mittareissa on joidenkin ominaisuuksien lisäksi hinta: M400 maksaa 145€ ja V800 329€. Edullisemmasta mittarista löytyy oikeastaan kaikki itselle tärkeät ominaisuudet, kalliimpi on hieman hifistellympi ja kilpaurheilijamaisempi versio edellisestä. Molemmissa on matkaa ja vauhtia mittaava GPS-yhteys, sekä kalorinkulutusta, askeleita, aktiivisuutta, unen laatua ja määrää seuraava 24/7 aktiivisuusmittari. 

Tavoitteena olisi juosta elämäni toinen puolimaratoni heinäkuussa. Ensimmäiselle, parin vuoden takaiselle puolikkaalle treenasin Garminin nettisivuilta löytyvän (Puolimaraton aloittelija) harjoitusohjelman mukaan. Luulin silloin, että pitkän matkan  juoksijaksi kehittyy juoksemalla vain pitkää matkaa. Vasta aiheeseen paremmin tutustuttuani selvisi, että palauttelevat kevyet lenkit ja erivauhtiset intervallit kehittävät omaa juoksua ihan toisella tavalla! Tuo edellämainittu harjoitusohjelma perustuu pääpiirteittäin kolmeen harjoitukseen: yksi pitkä, yksi palautteleva ja yksi intervallityyppinen lenkki viikossa.

Katsoin muuten eilen illalla Inhimillisen tekijän, jossa haastateltiin aivovammasta kuntoutuvaa entistä FreeStyle-laskettelijaa Pekka Hyysaloa. Tuota uskomattoman sinnikästä kaveria kuunnellessa omien sairastelujen alle ja talven katveeseen hautautunut liikuntainto nosti pitkästä aikaa päätään. On kuulkaa mahtavaa kun on terveet jalat ja toimiva kroppa! Lenkille lomps!

Omistatko tai käytätkö aktivisuus- tai sykemittaria? 
Motivoiko se sinua liikkumaan?



2 kommenttia:

  1. Minulla on ollut kohta kaksi vuotta aktiivisuusmittari kädessä, se on mielenkiintoinen kaveri. Nyt olen alkanut haaveilla juurikin tuollaisesta Polarista, saas nähdä saisinko äitienpäivälahjaksi... En ole kovin aktiivinen liikkuja, mutta saisinko tuosta kimmoketta liikunnan lisäämiseksi????

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä tuo pienestä persoonarainerista käy. :) Kuulemma antaa palautetta liikuntasuorituksista ja hätyyttää liikkumaan jos istuskelee liikaa. Sun täytyy vinkata lahjatoiveesta sen pontentiaaliselle toteuttajalle! ;)

      Poista